Secara keseluruhannya,
pengalaman sains awal membuka jalan dan menjadi asas pembinaan kemahiran dan
kecekapan dalam sanis pada masa hadapan. Hal ini adalah penting bagi pendidik
untuk menyediakan peluang dan persekitaran yang membolehkan kanak-kanak berinteraksi
dan meneroka alat fizikal mereka.
Kanak-kanak perlu didedahkan dengan
bahan-bahan dan persekitaran yang dapat meransang naluri ingin tahu mereka.
semakin banyak penerokaan yang dilakukan sama ada dengan mendengar, melihat,
sentuhan, rasa dan bau, maka semakin meningkat minat dan keinginan mereka
mencari penjelasan di samping memperkembangkan bahasa. Perkataan biasanya
didahului dengan gambaran mental yang dibentuk melalui pengalaman kanak-kanak
itu berinteraksi dengan bahan-bahan disekeliling mereka yang mana aktiviti
sains akan membantu kanak-kanak dalam aspek ini.
Pendidik perlu memainkan Peranan yang penting dalam membantu kanak-kanak
menguasai kemahiran saintifik serta konsep-konsep sains dengan menyediakan
persekitaran dan peluang-peluang yang membolehkan kanak-kanak meneroka alam
sekeliling, membuat ramalan melalui eksperimen ringkas apabila sesuai dan
membuat rumusan. selain itu, pendidik perlu berinteraksi dengan kanak-kanak dan
membimbing mereka membuat penemuan pengetahuan yang diinginkan melalui aktiviti
penerokaan dan penyiasatan itu. Secara tidak lansung, Interaksi antara
mereka akan membantu kanak-kanak tersebut membina kefahaman dan menguasai
konsep-konsep.